Κορυφή σελίδας
Σχολ. Έτος: 2022-23
12/Θ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΜΥΓΔΑΛΕΩΝΑ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ |
|
12/ΘΕΣΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΜΥΓΔΑΛΕΩΝΑ
|
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Π.Ε. ΚΑΒΑΛΑΣ |
Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ) 9210154
|
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ |
|
Έδρα του Σχολείου |
Αμυγδαλεώνας Καβάλας |
Τηλέφωνο |
2510391256 |
Ηλεκτρονική Διεύθυνση |
|
Ιστοσελίδα |
|
Διευθύντρια Σχολικής Μονάδας |
Αικατερίνη Αραμπατζή |
Υποδιευθυντής |
Ματθαίος Κλεανθίδης |
Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων |
Αναστασία Τσαχαλίδου |
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
|
.............4 |
2. Προσέλευση-Παραμονή-Αποχώρηση……………………………………………………..… |
……………4 |
2.1. Προσέλευση μαθητών…………………………………………………………………….…. |
…………….4 |
2.2. Αποχώρηση……………………………………………………………………………………..…. |
…………….5 |
|
…………….6 |
4.Συμπεριφορά μαθητών……………………………………………………………………………… |
…………….6 |
4.1 Διάλειμμα…………………………………………………………………………………………… |
…………….7 |
5. Παιδαγωγικός έλεγχος……………………………………………………………………..………. |
…………….8 |
6. Εκπαιδευτικοί………………………………………………………………………….………………. |
……………8 |
7. Διεύθυνση του Σχολείου………………………………………………………………………… |
…………10 |
8. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας………………………………………………………. |
……….. 11 |
9. Ποιότητα του σχολικού χώρου…………………………………………………………………. |
…………12 |
10. Βιβλιοθήκη……………………………………………………………………………………………… |
…………12 |
|
…………12 |
Επίλογος………………………………………………………………………………………………………. |
………….13 |
Σημειώσεις…………………………………………………………………………………………………… |
…………13 |
Σκοπός του Σχολείου είναι να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες, να γίνουν υπεύθυνοι, ελεύθεροι, δημοκρατικοί πολίτες.
Το Σχολείο είναι ο χώρος που οι μαθητές ζουν πολλές ώρες, μαθαίνουν, σκέφτονται, δημιουργούν, συνάπτουν σχέσεις με ομηλίκους, παίζουν, χαίρονται, αντιμετωπίζουν δυσκολίες και καλούνται να επιλύσουν “προβλήματα”, διαμορφώνοντας σταδιακά συμπεριφορές και στάσεις ζωής.
Για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά το πολυδιάστατο έργο του Σχολείου και να επιτευχθούν οι στόχοι του, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ύπαρξη κανόνων. Στο κείμενο που ακολουθεί με τον γενικό τίτλο «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείου» περιγράφονται οι πιο σημαντικοί από αυτούς τους κανόνες.
“Με τον όρο "σχολικός κανονισμός" εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος, το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος "σχολική πειθαρχία" αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.” (Υπουργείο Παιδείας)
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου μας είναι εναρμονισμένος με την ισχύουσα νομοθεσία, τη σύγχρονη παιδαγωγική αντίληψη και την εμπειρία των προηγούμενων χρόνων λειτουργίας του Σχολείου μας. Συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση της Διευθύντριας του Σχολείου και με τη συμμετοχή όλων των μελών του συλλόγου διδασκόντων και των μελών του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων. Ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής, κ. Κ. Κελίδης, εκλήθη αλλά εξαιτίας ανειλημμένων υποχρεώσεων δεν μπόρεσε να παρευρεθεί. Πρόκειται δε για την με αρ. Πράξη 14/8-3-2021.
2. Προσέλευση-Παραμονή-Αποχώρηση
2.1. Προσέλευση μαθητών
Είσοδος από την κεντρική πόρτα, 8.00΄- 8.15΄. Οι γονείς μπορούν να συνοδεύουν τα παιδιά τους μέχρι την αυλόπορτα, αλλά απαγορεύεται η είσοδός τους μέσα στην αυλή και στο κτήριο του Σχολείου, εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις, αν έχουν κληθεί από τον εκπαιδευτικό του παιδιού τους ή από τη Διεύθυνση του Σχολείου.
Στο διάστημα αυτό οι μαθητές παραμένουν στο χώρο του προαυλίου, εκτός εάν οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν.
Είναι αυτονόητο ότι η έγκαιρη προσέλευση συμβάλλει καθοριστικά στην εύρυθμη λειτουργία του Σχολείου και αποτελεί βασικό στοιχείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Γι’ αυτό και είναι απολύτως αναγκαίο να τηρείται πιστά ο χρόνος προσέλευσης.
2.2. Αποχώρηση
Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να αποχωρούν από το σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων. Αν παραστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας και, φυσικά, κατόπιν συνεννόησης με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό της τάξης ή και τη Διεύθυνση του Σχολείου παραλαμβάνει τον μαθητή, αφού υπογράψει τη σχετική υπεύθυνη δήλωση.
Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί μεριμνούν για την ομαλή έξοδο των μαθητών από το χώρο του σχολείου. Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους, δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο πριν την άφιξη του γονέα ή των συνοδών τους. Οι γονείς/κηδεμόνες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αποχώρηση οφείλουν να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των παιδιών τους. Σε περίπτωση που, λόγω κωλύματος, ο συνοδός αδυνατεί να βρίσκεται στο σχολείο την ώρα αποχώρησης, οφείλει να ενημερώσει τηλεφωνικά τη Διεύθυνση του Σχολείου. Τέλος, μετά την παρέλευση εύλογου χρόνου, εάν παραμένει μαθητής στο χώρο του σχολείου, ειδοποιούνται τηλεφωνικώς οι γονείς/κηδεμόνες του από τους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς για την άμεση παραλαβή του παιδιού και εκείνο παρακολουθεί το πρόγραμμα του ολοήμερου, μέχρι την αποχώρησή του.
Μαθητές, που μεταφέρονται με λεωφορείο, παρατάσσονται δίπλα στην κεντρική εξώπορτα, και, αφού έχουν φύγει όλοι οι υπόλοιποι μαθητές, συνοδεύονται, από τον εφημερεύοντα εκπαιδευτικό, στο λεωφορείο. Τηρούν τις οδηγίες του Σχολείου, των εφημερευόντων Εκπαιδευτικών και της Σχολικής Τροχονόμου. Προηγούνται πάντα οι μαθητές των μικρών τάξεων κατά σειράν ή ανάλογα με τον τόπο αποβίβασης για διευκόλυνση και ασφάλεια. Μέσα στο λεωφορείο οι μαθητές δεν μετακινούνται, δεν αλλάζουν θέσεις, υπακούουν στον οδηγό του οχήματος, απευθύνονται σ’ αυτόν με σεβασμό, σέβονται την ξένη περιουσία και επιβιβάζονται ή αποβιβάζονται με τάξη και ευπρέπεια που αρμόζει σε μαθητές. Κάθε αποδεδειγμένη ζημιά στο μέσο μεταφοράς θα βαρύνει τον γονέα του μαθητή που την προκάλεσε.
3. Φοίτηση
Το Σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, ακριβώς γιατί εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης και οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι' αυτό η φοίτηση των μαθητών είναι υποχρεωτική και η συμμετοχή τους σε όλες τις εκδηλώσεις πρέπει να είναι ενεργός και συστηματική. Οι σχολικές γιορτές, εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου (π.χ. λήξης σχολικού έτους), καθώς και οι εκπαιδευτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και συμβάλλουν στην αποτελεσματική πραγμάτωση του εκπαιδευτικού έργου. Επομένως οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Η ελλιπής φοίτηση υπονομεύει το εκπαιδευτικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδο τους.
Σε περίπτωση απουσίας μαθητή, οι γονείς οφείλουν να ενημερώνουν έγκαιρα το Σχολείο (είτε τηλεφωνικά είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου). Αλλά και ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός του τμήματος οφείλει να επικοινωνεί με την οικογένεια, όταν πρόκειται για μακρόχρονη ή επαναλαμβανόμενη απουσία μαθητή.
Οι μαθητές οφείλουν να τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος –την ώρα έναρξης των μαθημάτων και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εξορμήσεις, κ.ά.). Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται, μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα).
4. Συμπεριφορά μαθητών
Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στους συμμαθητές, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο. Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του εκπαιδευτικού της τάξης με τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.
Η συνεργασία των μαθητών είναι απαραίτητη, για να διατηρηθεί ένα κατάλληλο για εργασία και μάθηση περιβάλλον. Για την επιτυχία του σκοπού αυτού οι μαθητές οφείλουν να
Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να
4.1 Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει στην αίθουσα μόνος του. Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Οι μαθητές, για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο. Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα προσέρχονται γρήγορα στην αίθουσα, χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται (ή παραμένουν σε γραμμές στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν Γυμναστική). Έχουν ήδη τελειώσει το φαγητό τους κι έχουν ικανοποιήσει τις σωματικές τους ανάγκες.
5. Παιδαγωγικός έλεγχος
Το Σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι, ώστε οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες. Να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του εκπαιδευτικού της τάξης με την Διεύθυνση του Σχολείου, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους.
Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο τα μέτρα συμμόρφωσης που μπορεί να επιβληθούν είναι τα ακόλουθα:
Αρμόδια όργανα για την επιβολή των μέτρων συμμόρφωσης των περιπτώσεων 1, 2, 3 και 4 είναι οι εκπαιδευτικοί ενώ της περίπτωσης 5 η Διεύθυνση και ο Σύλλογος Διδασκόντων.
Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.
6. Εκπαιδευτικοί
Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση, η διδασκαλία και η διαπαιδαγώγηση των μαθητών.
Οι εκπαιδευτικοί:
Προσέρχονται έγκαιρα στο σχολείο και δεν παραβιάζουν τον χρόνο έναρξης και λήξης των μαθημάτων
Οι εκπαιδευτικοί με την εν γένει συμπεριφορά τους οφείλουν να συνεισφέρουν στη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο. Τις μεταξύ τους σχέσεις είναι απαραίτητο να τις διέπει ο αμοιβαίος σεβασμός και να τις χαρακτηρίζει η ειλικρινής, συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία.
7. Διεύθυνση του Σχολείου
Η Διεύθυνση αποτελεί την κορυφή της πυραμίδας της σχολικής μονάδας και, ως εκ τούτου, έχει τις πιο πολλές ευθύνες. Συντονίζει και καθοδηγεί τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους, θέτει μαζί τους υψηλούς στόχους και δρα έτσι, ώστε να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις επίτευξης των στόχων αυτών για ένα Σχολείο σύγχρονο, δημοκρατικό και ανοιχτό στην κοινωνία.
Είναι υπεύθυνη για την ομαλή λειτουργία του Σχολείου και το συντονισμό της σχολικής ζωής. Φροντίζει για τη λήψη κάθε μέτρου, το οποίο συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του Σχολείου.
Ασκεί με δικαιοσύνη, σύνεση και δημοκρατικό πνεύμα τα καθήκοντά της. Επικοινωνεί με τους μαθητές και απευθύνεται σε αυτούς με αγάπη, ενδιαφέρον και φροντίδα για όποιο ζήτημα ανακύπτει. Αντιμετωπίζει με παιδαγωγική ευθύνη κάθε απόκλιση από την ορθή μαθητική συμπεριφορά, κάνοντας παρατηρήσεις, υποδείξεις, ανακαλώντας στην τάξη αυτούς που διέπραξαν παραπτώματα.
Είναι υπεύθυνη μαζί με τους εκπαιδευτικούς για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών.
Φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού, τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας.
Έχει την ευθύνη για τη σύνταξη του Ωρολογίου Προγράμματος με γνώμονα την αποδοτική λειτουργία του.
Έχει τακτική επαφή με τους γονείς, επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο Σχολείο και την Οικογένεια, με στόχο πάντα το όφελος των μαθητών.
8. Συνεργασία Σχολείου - Οικογένειας
Το Σχολείο πρέπει να βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του μαθητή, με τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων και Φορέων, των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή, ο πρώτος που θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το Σχολείο.
Η ενημέρωση των γονέων γίνεται σε ώρες εκτός του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών, μετά τη 1.15, εφόσον πρόκειται για ενημέρωση που αφορά στην πρόοδο του μαθητή, τη συγκεκριμένη μέρα που δέχεται ο εκπαιδευτικός και σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχει κοινοποιηθεί. Κατ΄ εξαίρεση, οποιαδήποτε ημέρα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν:
Δεν επιτρέπεται σε κανέναν από τους γονείς και κηδεμόνες και, γενικότερα, σε κανένα ενήλικο άτομο να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί παιδί στον χώρο του Σχολείου. Όταν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα, αυτό συζητείται με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό (του μαθητή που δημιουργεί το πρόβλημα) και στη συνέχεια με τη Διεύθυνση του Σχολείου.
Ένας από τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές σε ό,τι αφορά στην ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας, κ.λπ. διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού.
Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Μαθητής που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης πιθανόν να βαρύνει τον κηδεμόνα.
Επομένως οι μαθητές
δεν επιτρέπεται να:
Στο Σχολείο μας λειτουργεί Δανειστική Βιβλιοθήκη, ενταγμένη στο Δίκτυο Βιβλιοθηκών. Κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, υπεύθυνη εκπαιδευτικός είναι η κ. Ε. Τσιαΐρη. Θα προγραμματιστούν διάφορες δράσεις. Επίσης οι μαθητές δανείζονται βιβλία τα οποία οφείλουν να τα επιστρέψουν σε εύλογο χρονικό διάστημα και στην κατάσταση που το έχουν παραλάβει. Σε κάθε περίπτωση (απώλειας ή καταστροφής) οφείλουν να το αντικαταστήσουν.
Το βοηθητικό προσωπικό (καθαριστές, σχολικοί τροχονόμοι κ.ά.) οφείλει να βρίσκεται στο χώρο του σχολείου το καθορισμένο ωράριο και να ασκεί με επιμέλεια τα καθήκοντά του.
Οι καθαριστές οφείλουν να ασφαλίζουν κάθε υλικό που τυχόν μπορεί να βλάψει τους μαθητές και να κρατούν τους χώρους ευθύνης τους πάντα κλειδωμένους, ενώ απευθύνονται στη Διεύθυνση για τυχόν προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
Το βοηθητικό προσωπικό οφείλει να συμπεριφέρεται στους μαθητές, τους γονείς τους και τους εκπαιδευτικούς με τον δέοντα σεβασμό και να περιορίζεται αυστηρά στα καθήκοντά του.
Επίλογος
Η συγγραφή και συν-υπογραφή του παρόντος Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Δημοτικού Σχολείου Αμυγδαλεώνα από όλα τα μέλη της σχολικής μας κοινότητας συντελεί στη δημιουργία μιας αρμονικής σχέσης μεταξύ των μελών της και στην επίτευξη των στόχων της εκπαίδευσης.
Σημειώσεις
Για λόγους απλούστευσης του κειμένου
Οι λέξεις «μαθητής», «εκπαιδευτικός», «καθαριστές», «γονέας», «συνοδός», «Διεύθυνση» χρησιμοποιούνται ανεξαρτήτως φύλου. Ως «Υπουργείο Παιδείας» νοείται το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.